13 november 2008


Sjuka fortfarande


Här är det fortfarande sjukt. I går hade lille L 39 i feber när han vaknade, efter enbart 2 feberfira dagar, så vi beslutade att ringa barnmottagningen. De ville vi skulle komma in, så vi fick tid vid 11. Innan det var dax att resa ringer dagis och säger att stora L var hängig och klagade på ont i öronen...

De största barnen hade sovmorgon så jag fick J att gå ner och hämta L så att jag själv skulle hinna duscha. Hon ville bara ligga på soffan, men var ju tvungen att följa med till barnmottagningen.

Vi kom fram 10.55, och det första stora L säger är: "Mamma, jag tror jag har kräkts..." Ledsen
Och jag som alltid brukar vara fullt utrustad med tvättservetter hade inte en ena med mig! Det blev att snabbt torka bort det värsta och ta med en illaluktande liten tös till mottagningen. Troligen är det ju ingen fara, utan en blandning mellan åksjuka och dåligt frukost.

De är alltid så trevliga på barnmottagningen tycker jag, kollar upp allt ordentligt. Det blev taget urinprov, blodprov, halsprov, och så fick han inhalera. Det lät rossligt och läkaren sa at det kanske blev 3. barnet med förkylningsastma... Ledsen Urinprovet var i alla fall bra, och de skulle ringa om det var något på de andra proverna. Ont i halsen hade han, stora tonsiller tydligen, så inte undra på att det har varit svårt (nästan omöjlgt) att få ihonom mat!

Passade på att få läkaren att titta i stora L´s öron också. Det var rött i ytterörat, så vi fick droppar att använda. Och så fick jag också intyg till dagis om att lilla A skall ha laktosfri kost ut året. Hon har lite probem me magen och vi undrar om detta kan vara orsaken.

Man gick alltså dit för ett barn och fick hjälp för 3!

Med sjuka barn i släptåg fick jag gjort 3 andra ärenden när jag ändå var på stan. Stackars stora L, hon var hänging... vi kom hem vid 14.30 och så fick hon äta lite, och jag tror att det onda i magen bara var att hon var hungrig. Svårt, hon ville ju inte äta för att hon hade ont... Hon piggnade till i alla fall efter några smörgåsrån och saft!

I dag är hon på dagis igen, och det är bara lilla L och jag hemma. Han hade dock 39,4 när han vaknade och har varit väldig gnällig. Har fått medisin som är luftrörsvidgande, men det tar nog ett tag innan vi ser att det hjälper skulle jag tro. 2,5 timme efter alvedon har han fortfarande 39,1, men nu har han i alla fall somnat i vagnen Vill inte lägga upp honom på rummet utan översyn. Lillkillen, hoppas det blir bättre i eftermiddag.

Febrig, sovande lillprins...


*

1 kommentar:

bullegarien sa...

Hej! Hur har det gatt, har lillen blivit battre? Annki