08 mars 2009

Lördag

Snöat igen...nu vill vi inte ha mer snö, utan VÅR!!

I dag fick vi åka och storhandla, det var tomt på det mesta. Samt att vi äntligen fick lämna in tvillingvagnen för reparation. Den har stått i hallen i lång tid nu, och upptar stor plats. Vi skall sälja den, men vill gärna laga fotstödet innan, tror den kan vara mer lättsålt då. Men man får ju aldrig ändan ur vagnen... men nu så, då är det på gång, och så kanske man kan få ut en slant för den sedan.

Och så blev det alltså storhandlande efteråt... allt som stod på listan och lite till .

Väl hemma blev det att göra mat till hungriga ungar, innan vi hann plocka in allt. Och sedan gick det slag i slag. Och det blev riktigt kaos ett tag. Skulle duscha de två små, tvålade in och skulle skölja - och vattnet var iskallt!! Är själv på ovanvåningen så jag skriker på hjälp. Ingen kommer. Barnen får panik och lillkillen halkar och slår i huvudet. Båda barnen illvrålar!! Och jag försöker skrika ännu högre och få tillslut en av flickorna att komma. Ber henne sätta på vattenkokare och koka upp lite vatten att skölja barnen med. Väntar...barnen vrålar i panik och fryser....väntar...får den ljusa idéen att vira in dem i handdukar i alla fall, så de inte fryser...barnen slutar skrika...väntar... Sedan vrålar jag ner igen, och igen... och så kommer J äntligen och säger "förlåt, jag glömde"???

Fick i alla fall sköljt av tvål och gjort barnen klara. Tiden hade runnit iväg. Skulle mysa i soffan och titta på melodifestivalen med barnen och det fick jag göra i kaos. En sån kontrast till fredagskvällen, då jag och stora flickan satt i ett städat hem med tända ljus och mysade. Nu var inte ens middagen plockat av bordet, köksön svämmade över och det var saker överallt...

Och så skulle barnen ha chips och popcorn, givetvis... "Va gott" säger lilla A och torkar sina kladdiga händer på det rena nattlinnet... Golvet blir mer och mer fullt av popcorn. Men, det viktiga var väl att barnen tyckte det var mysigt?

Sedan fick jag mitt i allt springa upp och bädda sängar. Hade passat på att ta av lakanen i 5 av sängarna på morgonen, sedan kom dagens alla sysslor ivägen. Men bäddat blev det i alla fall.

När alla hade lagt sig så tar jag min bok och lägger mig i soffan, tänkte läsa lite innan jag var tvungen röja... Vad händer tror ni, som vanligt - somnar... vaknar vid 4, och då är det ju perfekt att i lugn och ro röja. Bara golven kvar, vill inte dammsuga så jag väcker hela familjen. Nu har lilleman vaknat och sitter i mitt knä, snart dimper nog barnen ner, en efter en, så kan jag dammsuga och så kan vi börja från 0 igen...

Flickornas lördagsoutfit


Pappa busar med lillprinsen


Pappa tyckte det var så roligt att vika upp mudden/reåren på byxan så den nådde ända upp till ärmhålan. Såg ju inte klokt ut... elaka föräldrar som roar sig på barnen bekostnad...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vad ska man säga....lördagsmys :-)

Anonym sa...

Jag har fortfarande inte dammsugit upp våran chipsfest här hemma....
Sambon blev ju magsjuk inatt och jag blev bara sååå bläääh.Lite av en ego "skahanvarasjukigen"släng.SÅ du städade 4 på morgonen?Uj!Då sov jag nog inte heller när jag tänker på det utan låg och ammade som vanligt....


Mysigt vardagsrum.Ni verkar ha så mysigt hus!

Unknown sa...

Koka upp vatten för att skölja av barnen med.... :)Förmodar at du mmenar att vattnet fick svalna av lite med ...
kram från Fjällboskogen